Huisdieren ABC

HOME/Hond – hoest

Mijn hond hoest

Hoesten komt regelmatig voor hij honden. De klachten kunnen plots ontstaan of al langere tijd aanwezig zijn. Wat kan de oorzaak zijn en wat kun je eraan doen?

Wat kan de oorzaak zijn?
Er zijn een aantal oorzaken voor hoesten die we regelmatig zien. Besmettelijke hondenhoest (kennelhoest) is de meest voorkomende oorzaak van plots hoesten bij de hond. Je hond is dan meestal niet ziek en eet en drinkt nog gewoon goed. Soms zie je dat je hond dan ook veelvuldig zijn keel schraapt/kokhalst en wit slijm opgeeft.

Je hond kan ook iets vast hebben zitten in zijn keel. Als dit het geval is zie je vaak dat het hoesten heel plots ontstaat en heel heftig is. Daarnaast kunnen longproblemen (bijvoorbeeld een longontsteking, longworm of een tumor), hartproblemen, bronchitis en een probleem aan de luchtpijp de oorzaak van hoesten zijn.

Wanneer naar de dierenarts?
Als je hond eenmalig hoest (bijvoorbeeld door verslikken) en verder niet ziek is dan is er geen reden om met je hond naar de dierenarts te gaan. Als je hond echter plots bijzonder heftig hoest/kokhalst, of naast het hoesten ziek oogt of benauwd is dan is het wel verstandig om je hond snel te laten onderzoeken.

Ook als je hond al langere tijd hoest en het niet vanzelf overgaat is de kans groot dat er meer aan de hand is.

Wat kan er aan gedaan worden?
De behandeling van het hoesten is sterk afhankelijk van de oorzaak ervan. Bepaalde aandoeningen kunnen met medicatie behandeld of ondersteund worden, zoals besmettelijke hondenhoest of bronchitis.

In een aantal gevallen is het nodig zijn om verder onderzoek te doen, zoals een röntgenfoto van de longen, echo van het hart of een scopie van de luchtwegen.

Wat kan ik zelf doen?
Bij meeste oorzaken van hoesten kun je als eigenaar zelf niets doen behalve je hond op tijd laten behandelen door een dierenarts. Wel kun je, je hond laten vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest. In een aantal gevallen is dit verplicht, bijvoorbeeld als je hond naar een pension of kennel gaat. Maar ook als je hond veel in contact komt met anderen honden, bijvoorbeeld tijdens het wandelen of bij een uitlaatservice of oppas is het verstandig om je hond goed te laten vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest.

We raden de vaccinatie tegen besmettelijke hondenhoest dan ook altijd aan bij pups, honden die veel in contact komen met andere honden en dieren met een verhoogd risico, bijvoorbeeld bronchitispatiëntjes. Daarnaast kun je, je hond ondersteunen door hem of haar een borsttuigje om te doen in plaats van een halsband.
Onze Service